Saturday, 20 February 2021 00:00

Βιώνοντας το άγνωστο

Γράφτηκε από την 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(38 ψήφοι)

Βιώνοντας το άγνωστο

Η μεγάλη πρόκληση της πανδημίας μας καθιστά ευάλωτους και ανυπόμονους για την επιστροφή στην κανονικότητα....

Η σύγχρονη κοινωνία βιώνει μια υγειονομική κρίση, μια πανδημία, που συνεχίζει να επηρεάζει την ζωή και την καθημερινότητα μας, φέρνοντας στην επιφάνεια την ευθραυστότητα της σωματικής και ψυχικής μας υγείας.

Η απότομη διαφοροποίηση των συνήθειων μας και οι επιβεβλημένες αλλαγές αποτελούν παράγοντες ικανούς να δημιουργήσουν συναισθήματα άγχους, θλίψης, θυμού, σύγχυσης και εσωτερικής έντασης. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε γιατί νιώθουμε έτσι.

Οι επιπτώσεις στην διάθεση είναι αναπόφευκτες καθώς πράγματα που ήταν δεδομένα τροποποιούνται και απαγορεύονται. Το άγνωστο της εξέλιξης και των συνεπειών της πανδημίας, η απειλή της υγείας και η κοινωνική απομόνωση ασκεί συναισθηματική πίεση και οδηγεί στην ψυχολογική αποδιοργάνωση.


Η καραντίνα έχει επιφέρει αλλαγές με διάφορους τρόπους. Κάποιοι ασθένησαν ή έχασαν αγαπημένα τους πρόσωπα, άλλοι σταμάτησαν να εργάζονται ή μετάφεραν την εργασία στο σπίτι. Τα παιδία δεν βρίσκονται πλέον στο σχολικό περιβάλλον, και χρειάστηκε να προσαρμοστούν στην τηλεκπαίδευση. Υπάρχουν άνθρωποι που άλλαξαν τόπο διαμονής, χώρισαν ή διαπραγματευτήκαν τις σχέσεις τους. Οι αλλαγές λοιπόν, εσωκλείουν πάντα μια αίσθηση απώλειας, καθώς όταν αλλάζει κάτι, την ίδια στιγμή σημαίνει πως αποχαιρετάμε κάτι γνώριμο, κάτι που ίσχυε για μας μέχρι τώρα.

Οι συνθήκες που μας δημιουργούν άγχος την δεδομένη περίοδο είναι:


-Η μεταβλητότητα της κατάστασης. Ό,τι μαθαίνουμε για την εξέλιξή της πανδημίας δεν είναι απόλυτο. Οι πληροφορίες και τα μέτρα αλλάζουν συνέχεια.

-Η πρωτόγνωρη εμπειρία. Δεν έχουμε βιώσει κάτι παρόμοιο ξανά, συνεπώς τώρα δημιουργούμε μηχανισμούς άμυνας.

-Οι απρόβλεπτες συνέπειες. Δεν υπάρχει η δυνατότητα να προβλέψουμε ή να καθορίσουμε τις εξελίξεις ή τις επιπτώσεις της πανδημίας.

Αναγνωρίζοντας το άγχος και την ένταση

Για την αντιμετώπιση της εσωτερικής δυσφορίας έχει σημασία να καταλάβουμε τι μας συμβαίνει. Συχνά λοιπόν πιάνουμε τον εαυτό μας να εστιάζει στο χειρότερο σενάριο ή να κάνει καταστροφικές σκέψεις, και έτσι βιώνουμε μια σειρά από δυσάρεστα συναισθήματα και σωματικά συμπτώματα:

Συναισθήματα: Άγχος, Ανησυχία, Απογοήτευση, Φόβος, Αναστάτωση, Θυμός, Αδυναμία.

Σωματικά Συμπτώματα: Σωματικός πόνος, Μυϊκή υπερένταση, Δυσκολία χαλάρωσης, Νευρικότητα, Δυσκολία Συγκέντρωσης, Αλλαγές στον ύπνο, Έντονο αίσθημα κόπωσης. 

Πως να φροντίσουμε την ψυχική μας υγεία την περίοδο της πανδημίας.

Οι έρευνες αποδεικνύουν πως ο καθένας αντιδρά διαφορετικά σε καταστάσεις απειλής. Υπάρχουν άτομα που υποδεικνύουν μεγαλύτερη προσαρμοστικότητα στις συνθήκες και άλλοι που εμφανίζουν λιγότερη αντοχή σε στρεσογόνες καταστάσεις. Κάνεις όμως δεν μπορεί να αποφύγει το αίσθημα της αβεβαιότητας αυτής της περιόδου. Τα παρακάτω βήματα πιθανόν να βοηθήσουν στην διαχείριση του συναισθηματικού μας φορτιού.

-Αντιμετώπισε τον εαυτό σου ευγενικά. Απέφυγε να σε πιέζεις να αποδεχτείς την κατάσταση. Θυμήσου πως χρειάζεσαι χρόνο να κατανοήσεις και να προσαρμοστείς σε μια απρόβλεπτη καθημερινότητα, στο μεσοδιάστημα λοιπόν, μην απαιτείς από σένα να λειτουργείς όπως συνήθιζες.

-Συλλογίσου το παρελθόν. Άσε το μυαλό σου να τρέξει σε δύσκολές στιγμές που μπορεί να πέρασες και θυμήσου αυτά που σε έκαναν να επιβιώσεις. Δώσε στον εαυτό σου την επιβράβευση για το ότι κατάφερες να ξεπεράσεις τις προκλήσεις του παρελθόντος.

-Επένδυσε στον εαυτό σου. Σκέψου, όταν η ζωή σου θα είναι σχετικά ήρεμη, όλα αυτά που θα ήθελες να κάνεις. Ένα ταξίδι, ίσως μια δραστηριότητα που πάντα έλεγες πως θα ξεκινήσεις, μια συζήτηση που πάντα απέφευγες. Θυμήσου πως το να βγεις από την ζώνη ασφαλείας και να πάρεις κάποιο ρίσκο, ανεβάζει την αυτοπεποίθηση και τονώνει την αίσθηση της δύναμης σου.

-Μείωσε την έκθεση σου στην πληροφορία. Όταν είμαστε αγχωμένοι, είναι δύσκολο να στρέψουμε το βλέμμα μακριά από την πληροφορία. Πάραυτα, το να τσεκάρουμε συνεχώς τα νέα μας κρατά σε ένταση. Προσπάθησε να μειώσεις την υπερπληροφόριση ειδικά κάποιες ευάλωτες ώρες της μέρας, όπως πριν το ύπνο.

-Ζήτα συμβουλή από σένα. Ρώτα τον εαυτό σου: Αν ερχόταν ένας φίλος, με το ίδιο πρόβλημα, τι θα του έλεγες; Το να προσπαθήσεις να δεις αυτό που σου συμβαίνει από έξω, συχνά προσφέρει μια άλλη οπτική και ίσως μια καινούρια ιδέα.

-Επέμεινε στην φροντίδα. Μην αφήνεις το άγχος να αλλάξει τις συνήθειες σου. Προσπάθησε να τρέφεσαι σωστά, να αθλείσαι με όποιον τρόπο επιθυμείς και να ξεκουράζεσαι αρκετά.

-Επικοινωνία με αυτούς που εμπιστεύεσαι. Πολλές φορές οι άνθρωποι απομονώνονται όταν ανησυχούν. Το υποστηρικτό πλαίσιο είναι βοηθητικό ειδικά τώρα που αντιμετωπίζουμε μια συλλογική κρίση. Απευθύνσου σε φίλους ή στην οικογένεια σου και εξήγησε τους πως νιώθεις.

-Έλεγξε αυτά που μπορείς. Επικεντρώσου σ' αυτά που περνούν από το χέρι σου, ακόμα και αν πρόκειται για απλές δραστηριότητες όπως το μαγείρεμα ή το καθάρισμα. Καθιέρωσε ρουτίνες ώστε να δώσεις στις μέρες που παίρνουν μια σταθερή και ανακουφιστική δομή.

-Ζήτα βοήθεια. Αν νιώθεις πως δεν μπορείς να διαχειριστείς το άγχος ή την θλίψη, θυμήσου πως δεν είσαι μόνος σου. Ζήτα επαγγελματική συμβουλή ώστε να καταφέρεις να ανακουφιστείς. Έχεις δικαίωμα να ζεις μια λειτουργική καθημερινότητα.

 

Ασκήσεις ανακούφισης από το άγχος. (Συνοδεύονται με βοηθητικά βίντεο)


1. Ηρέμησε τον εαυτό σου. Ακολούθησε την τακτική 4-4-6. Εισπνοή για 4 δευτερόλεπτα. Κράτημα της ανάσας για 4΄΄ και εκπνοή μετρώντας 6 δευτερόλεπτα. 

>

2. Εστίασε στον εαυτό σου. Προσπάθησε αργά να μετριάσεις τις σκέψεις σου μετρώντας ανάποδα αφαιρώντας τρία νούμερα. (100, 97, 94 κτλ.) 

>

 3. Γείωσε τον εαυτό σου. Κλείσε τα μάτια σου και εστίασε στο σώμα σου. Προσπάθησε να συγκεντρωθείς στις υφές που αγγίζεις, στην θερμοκρασία, στις οσμές και στους ήχους του περιβάλλοντος σου.

>

4. Επιβράβευσε τον εαυτό σου. Αντιμετωπίζεις μια ιδιαίτερα δύσκολη κατάσταση. Σκέψου τρία πράγματα που πήγαν καλά για σένα σήμερα. Αν αυτά συμπεριλαμβάνουν και άλλους, αναγνώρισε το και ίσως να θέλεις να τους το εκφράσεις. 

>

Κλείνουμε ένα χρόνο από την στιγμή που εισέβαλε στην ζωή μας ο covid-19. Σιγουρά όλοι αναρωτιόμαστε: Πόσο θα αντέξω ακόμα; Που θα οδηγήσει αυτή η απομόνωση; Ποιες θα είναι οι συνέπειες; Ζώντας σε αχαρτογράφητα νερά προσπαθούμε να προσαρμοστούμε στην αλλαγμένη πλέον καθημερινότητα μας, ζυγίζοντας την αντοχή μας, και αυτό δεν είναι εύκολο.

Ας υπενθυμίζουμε όμως στους εαυτούς μας πως αυτό που μας συμβαίνει είναι συλλογικό, άρα ίσως εκφράζοντας τις σκέψεις και τα συναισθήματα μας να ανακουφιστούμε διαπιστώνοντας πως δεν είμαστε μόνοι.


Για οποιαδήποτε διευκρίνηση, ερώτηση ή βοήθεια, μην διστάσετε να επικοινωνήστε μαζί μου.

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/angelikipapantonatou/

Βιβλιογραφία
https://www.apa.org

Διαβάστηκε 1262 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Monday, 22 February 2021 13:32
Αγγελική Παπαντωνάτου

Η Παπαντωνάτου Αγγελική είναι κάτοχος πτυχίου Συμβουλευτικής Ψυχολογίας με Μεταπτυχιακές σπουδές στην Ανθρωποκεντρική Συμβουλευτική και Ψυχοθεραπεία. (Master of Science in Person-Centred Counselling and Phychotherapy)

Έχει ολοκληρώσει τετραετή εκπαίδευση στην Προσωποκεντρική Προσέγγιση. Επίσης, έχει πραγματοποιήσει πρακτική εκπαίδευση στην ΕΨΥΘΕ (Εταιρία Ψυχολογικής Υποστήριξης και Εκπαίδευσης) και έχει εργαστεί εθελοντικά ως συντονίστρια ομάδας ψυχολογικής υποστήριξης στην Pet Partner Hellas.

Έχει υπάρξει επί σειρά ετών εκπαιδευτικός σύμβουλος και βοηθός καθηγητή σε προπτυχιακούς φοιτητές σε πανεπιστημιακά ιδρύματα της Αμερικής και τα τελευταία πέντε χρόνια ασχολείται με ατομικά ραντεβού στον τομέα της ψυχοθεραπείας.

Ερευνητικά και Κλινικά Ενδιαφέροντα: Προσωπική και Επαγγελματική Ανάπτυξη, Συμβουλευτική Ενηλίκων, Ατομικές και Ομαδικές συνεδρίες.

Για οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση, παρακαλώ μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μου.

Email: [email protected]

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/angelikipapantonatou/